Przykłady chatbotów: przegląd wybranych realizacji zagranicznych

przykłady chatbotów

Chatbot jako system do komunikacji z firmą czy instytucją ma bardzo szerokie zastosowania: od prowadzenia rozmowy na dedykowany temat, do promocji marki czy firmy, aż po obsługę danego procesu. Boty funkcjonują w największych światowych bankach, pracują dla globalnych marek, ale też instytucji publicznych. Niektóre z nich mają natomiast jeszcze inne ambicje: na przykład zdać test Turinga. Poniżej przykłady chatbotów, które warte są poznania.

Przykłady chatbotów we wdrożeniach komercyjnych

Współczesne zastosowania chatbotów to przede wszystkim wdrożenia komercyjne, które dotyczą niemal wszystkich branż:

  • finanse (bankowość, ubezpieczenia, windykacja),
  • e-commerce (sklepy internetowe, platformy online),
  • motoryzacja,
  • logistyka,
  • turystyka i gastronomia,
  • media i rozrywka.

Coraz powszechniejsze są boty realizujące wybrany proces, są użyteczne, ale też dobrze pozycjonują markę.

Chatbot w banku: porozmawiajmy o oszczędnościach

Branża bankowa jest jedną z tych, która posiada ogromny potencjał do adaptowania rozwiązań z dziedziny AI. Zarówno budżety na inwestycje, jakim dysponuje ten sektor, jak i ogrom danych (chociażby liczba klientów) do przetworzenia, czynią cały fintech i insurtech branżą z ogromnym potencjałem do automatyzacji. Jak zachęcić klientów do oszczędzania? Bank Emirates NDB uważa, że najlepiej przekonać ich chatbotem.

Polskie banki również nie unikają wdrożeń bazujących na sztucznej inteligencji a swoje systemy konwersacyjne posiadają już chyba wszystkie największe banki w naszym kraju. 

Chatbot dla marki motoryzacyjnej: zapraszamy do wspólnego świętowania

Każda okazja jest dobra, aby odpalić chatbota, warto więc poznać udane wdrożenia w tym zakresie. Systemy konwersacyjne obecne się profilach społecznościowych marek (chociażby komunikator Facebook) służą już do obsługi codziennych rozmów z użytkownikami. Poniższy chatbot został przygotowany z okazji 50-lecia marki Mercedes-AMG. Poniższa realizacja pokazuje, jak wykorzystać potencjał ukryty w społeczności. 

Czy włączenie modułu konkursowego i/lub okolicznościowego jest możliwe także w przypadku chatbotów, które firma ma już na swojej stronie lub w komunikatorze? Oczywiście tak, ponieważ rozwijanie programu jest możliwe w zasadzie zawsze. Aktualne promocje, eventy i wydarzenia: chatbota najlepiej zawsze dopasować do obecnych realiów.

Chatbot w branży HoReCa: zabukuje rezerwacje i przyjmie zamówienie           

Chatbot, który przeprowadzi użytkownika po ofercie/usługach firmy i spośród szerokiej palety możliwości pomoże mu wybrać najlepszą dla niego propozycję? W tej sytuacji inteligentne algorytmy poradzą sobie bez najmniejszego problemu.  

Rezerwacja hotelu spośród szerokiego wachlarza możliwości jest dzisiaj dla użytkowników prostsza niż kiedykolwiek wcześniej. I to nawet bez przeszukiwania zasobów strony internetowej:

Także zamawianie pizzy dzięki chatbotowi jest proste jak nigdy. Co więcej, takie rozwiązanie jest nie tylko użyteczne dla konsumenta, ale też bardzo optymalne z perspektywy procesu, ponieważ zamawianie odbywa się bez udziału pracownika.

Przykłady chatbotów most-human-like: wygrać test Turinga

Wdrożenia komercyjne to bardzo istotny filar dla branży chatbotowej. Wielu ekspertów z dziedziny AI wciąż jednak tworzy rozwiązania, których celem nie jest implementacja na rzecz konkretnej marki czy instytucji, ale realizacja idei wynikającej z historii sztucznej inteligencji. Przejście testu Turinga do cel, do którego zmierza wielu twórców AI, lecz jeszcze nie został do tej pory zrealizowany. Dwa zagraniczne wdrożenia, które uznaje się za najbliższe temu celowi, to chatboty, które przedstawione zostały w ramach konkursu Loebnera. Cześć chatbotów powstaje także jako projekty badawcze największych gigantów technologicznych a ich głównym celem są badania przyszłych możliwości i rozwiązań.

Mitsuku i UberBot

Mitsuku jest botem stworzonym przez Steve’a Worswicka. Bot 5-krotnie zebrał najwyższe noty w ramach Nagrody Loebnera, jednak nawet jemu nie udało się do tej pory zaliczyć testu Turinga. Mitsuku służy do konwersacji, świetnie imituje rozmowę z człowiekiem.

UberBot to kolejny przykład świetnie zrealizowanego bota, który dedykowane jest do konwersacji z użytkownikami. UberBot jest największym rywalem Mitsuku, a w większość zestawień plasował się zawsze tuż za Mitsuku.

Meena: zapowiedź od Google’a

O tym, że dla botów konwersacyjnych również jest miejsce na rynku przekonuje nas chociażby technologiczny gigant, jakim jest Google. Chatbot jest promowany jako “najlepszy rozmówca wśród botów”, stworzono dla niego nowe parametry weryfikacji algorytmów, jednak na chwilę obecną wciąż nie ma możliwości weryfikacji tych założeń w praktyce.

Podsumowanie: współczesne chatboty AI, przykłady chatbotów komercyjnych i niekomercyjnych

Mimo ciekawych realizacji, takich jak powyższe przykłady, nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość chatbotów to projekty realizowane pod dedykowane wdrożenie. Dzięki sztucznej inteligencji implementacje dla biznesu charakteryzują się coraz wyższą jakością i lepszym customer experience. Projekty konkursowe i badawcze, na które przeznaczane są również niemałe środki, również warto odnotować i obserwować, ponieważ to obszar, w którym mogą dojść do głosu ciekawe inicjatywy a nawet dokonać się przełomowe odkrycia.

Źródła i dodatkowe informacje:

  1. O Mitsuku: https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsuku
  2. O Meenie: https://ai.googleblog.com/2020/01/towards-conversational-agent-that-can.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *