Prognozuje się, że globalny rynek chatbotów urośnie z niecałych 3 mld USD w roku 2020 aż do 19,570 mld USD do roku 2027. Oznacza to roczną stopę wzrostu dla wskazanego okresu w wysokości 23,5%. Głównym czynnikiem napędzającym ten wzrost jest potrzeba zapewnienia konsumentom suportu 24/7 przy stosunkowo niskich kosztach.
Wielką zaletą chatbotów jest omnikanałowość oraz trafienie w oczekiwania klientów wyrażających chęć samoobsługi (self-service). Biznes we wdrożeniach chatbotów dostrzega zapewnienie sobie przewagi konkurencyjnej.
Rynek chatbotów a pandemia COVID-19
Nie bez wpływu na rynek chatbotów pozostaje sytuacja pandemiczna. Coraz częściej po chatboty sięgają takie branże jak opieka zdrowotna, bankowość, ubezpieczenia, handel detaliczny. Branże te wymagają chatbotów do odpowiadania na pytania klientów. Dodatkowo chatboty pomagają w tworzeniu stabilnych warunków pracy zdalnej dla wielu organizacji. Poza powstają też nowe produkty takie jak np. komunikator WHO na Facebook Messenger.
Popyt na rozwiązania i usługi chatbotów jeszcze wzrośnie ze względu na zapotrzebowanie na poprawę doświadczenia klienta i budowanie spersonalizowanych relacji z potencjalnymi klientami. Różne piony w organizacjach są chętne do wdrażania usług chatbotów, aby umożliwić inicjatywy transformacji cyfrowej. Transformacja ta dotyczą procesów o znaczeniu krytycznym, usprawniających operacje i różnicujących doświadczenia klientów.
Chatboty w opiece zdrowotnej
Chatboty są wykorzystywane przez wiodące systemy opieki zdrowotnej w celu ułatwienia użytkownikom lepszego poznania ich usług i umożliwienia bezproblemowego planowania wizyt. Za pomocą wirtualnych agentów możliwe jest śledzenie specjalistów i konfigurowanie skierowań dla pacjentów. Wiele operacji jest możliwych do przeprowadzenia za pomocą jednej rozmowy z konwersacyjną sztuczną inteligencją.
Zalety z wykorzystania sztucznej inteligencji konwersacyjnej
Jakie są kluczowe zalety, które dostrzegają organizacje wdrażające chatboty? To m.in.:
- redukcja kosztów operacyjnych,
- poprawa customer experience,
- szybkie rozwiązywanie problemów klientów,
- ułatwiony wgląd w procesy i operacje oraz lepsze podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym.