Choć dla wielu z nas może to być zaskakujące, okazuje się, że w ekstremalnie kryzysowych sytuacjach takich jak wojna czy migracje ludności na wielką skalę, z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja konwersacyjna. Chatboty komunikujące się w języku ukraińskim powołały do działania zarówno władze Ukrainy, jak i np. w Polsce czy Rumunii. Wszytsko po to, aby pomóc uchodźcom odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Zapraszamy na przegląd wybranych wdrożeń AI, które pokazują, jakie role pełnią chatboty w największym od dekad kryzysie w Europie.
Chatboty: realizacje na Ukrainie
Jedną z pierwszych wdrożeń, które powstały w wyniku konfliktu zbrojnego w Ukrainie był uruchomiony przez Ukrinform (służba prasowa Państwowego Biura Śledczego) chatbot działający na Telegramie służący do rejestrowania zbrodni wojennych. Materiały zebrane w ten sposób (również zdjęcia i video) mają posłużyć jako dowody dla Trybunału w Hadze.
Drugiego chatbota uruchomiono również na Telegramie przez Ukraińskie Ministerstwo Transformacji Cyfrowej. Konwersacyjna AI o nazwie eVorog (eWróg) agreguje informacje na temat ruchu wojsk rosyjskich. Do tej pory wpłyneło już 257 000 zgłoszeń od obywateli a wiadomości przetwarza się 24/7!
Co ciekawe, oba chatboty mają być „odporne” na fałszywe informacje. Przed zaraportowaniem zdarzenia konieczna jest weryfikacja tożsamości w aplikacji Diia (odpowiednik: polski mObywatel).
Oba działają też na Telegramie, który należy w Ukrainie (ale też w Rosji) do najpopularniejszych komunikatów. Dla porównania: u nas role takich narzędzi pełni What’s up czy FB Messenger).
Ukraińskojęzyczne chatboty nie tylko na Ukrainie: polskie realizacje wspierają uchodźców
W Polsce powstał chociażby informacyjny chatbot Ministerstwa Edukacji i Nauki, dedykowany Ukraińcom. Chatbot ma pomóc przy zapisaniu dziecka/młodej osoby do polskiej szkoły/na studia. Udziela odpowiedzi na takie pytania jak: wymagane dokumenty, zasady przyjmowania do szkoły/na studia, pomoc materialna itp. Chatbota przygotowano we współpracy z GovTech Polska w ramach inicjatywy #SzkołaDlaWas. Dostępne kanały: facebookowy profil MEiN – FB Mesenger
Komercyjne firmy również zapewniają obsługę języka ukraińskiego
Cześć dostawców platform sztucznej inteligencji konwersacyjnej, na bazie których można przygotować wdrożenia chatbotowe i voicebotowe, również ogłosiła już możliwość realizacji wdrożeń w języku ukraińskim. Funkcjonalność ma wspomóc dotychczasowych i nowych klientów, którzy stanęli przed wyzwaniem komunikacji z uchodźcami. Chatbota lub voicebota w j. ukraińskim mogą wdrożyć urzędy i instytucje pomocowe, szpitale i przychodnie, ale też firmy handlowe i usługowe gotowe obsłużyć nowych klientów. Projekty te chociaż realizowane komercyjnie, nie bez wątpienia stanowią ważne narzędzie usprawniające codzienne funkcjonowanie obywateli Ukrainy zmuszonych do opuszczenia swojego kraju.