Chatboty w turystyce do tej pory znajdowały zastosowanie głównie jako wirtualni asystenci na stronach internetowych biur podróży. Mogli wybrać ofertę, czyli np. skompletować wycieczkę na podstawie preferencji podanych przez użytkownika. Aktualnie powstają coraz bardziej zaawansowane projekty. Jednym z nich jest Marija – wielojęzyczna asystentka 3D , która opowie turystom o Malcie, jej historii zabytkach i architekturze.
Pomysłodawcą Mariji jest organizacja Visit Malta, natomiast wykonawcą projektu jest firma Reimagine.ai. Marija wyposażona jest w wirtualnego awatara (model 3D) a wyglądem ma przypominać maltańską kobietę. Wirtualna przewodniczka jest projektem wielojęzycznym, a co ciekawe, po angielsku mówi z maltańskim akcentem. Ten zabieg służy nadaniu autentyczności stworzonej postaci.
Zadania Mariji: od udzielania informacji do snucia opowieści
Marija wie wszystko o historii i zabytkach wyspy przy czym wirtualna przewodniczka może nie tylko odpowiadać na pytania, ale też „opowiadać historie”. W dodatku docelowo ma też opowiadać dowcipy. Co ważne, Marija będzie odpowiadać na pytania turystów w czasie rzeczywistym a z czasem jej umiejętności będą rozwijane.
Misja Mariji: czy Malta stanie się atrakcyjniejsza turystycznie dzięki nowych technologiom?
Do tej pory atrakcyjność turystyczna Malty była kojarzona głównie z plażami i dostępnością morza. Teraz Malta chce też promować się poprzez nowoczesną technologię:
Naszym zdaniem Marija przyczyni się do tego, że Malta będzie celem podróży nowej generacji. Tworzymy połączenie pomiędzy sztuczną inteligencją a ludzkim doświadczeniem i jesteśmy niezwykle podekscytowani, że możemy pomóc Mariji uczyć się i rozwijać. Marija jest doskonałym nośnikiem maltańskiej historii i idealną istotną do nawiązywania kontaktów z każdym, kto się z nią zetknie. Sztuczna inteligencja to przyszłość opowiadania historii, a Malta zdecydowanie przoduje z tym zakresie. – wyjaśnia Johann Buttigieg, Dyrektor Generalny VisitMalta.